Viiking spa i Pärnu

Mitt i vinter reste vi (Toivo o Sofia Hoffrén) till Viiking spa hotell. Denna spa anläggningen hittar man i Pärnu staden som finns i södra delen av Estland.

För vår del var det redan det femte besöket på två år. Tidigare har vi besökt Haapsalu två gånger och Saarenmaa en gång. Viiking hade redan gjort om hela spa avdelningen till vårt första besök och den är bara bra bättre bäst.

Bild: Sofia trampar mot Viiking spa hotell genom tre cm tjocka snön.

Resan är 9 dagar lång. Från lördag till söndag. Första och sista natten firar man på båten. På ditvägen finns det möjlighet att äta middag på någon av de tre fina restauranger med bordservering. Speciellt ryska restaurangen Aleksandra rekommenderas.

Båten över Östersjön hette Baltic Queen. Den har plats för 2400 passagerare och nästan alla platserna var bokade. Flera och flera reser fram o tillbaka som kryssning. Då även estländarna börjar bli rikare, reser de gärna på kryssningar. Grundpriserna är jättelåga. Faktiskt bara några tior, men innan man är hemma igen har även tusenlappar flugit iväg.

Bild: Bingo på tisdagar. Snart kommer vinster. Sofia, Onerva och Matti.

I Tallin hamn packades vi alla 47 resenärer i den väntande bussen. Ett par timmar senare anlände sällskapet till Pärnu. När alla hade hittat sina rum, fortsatte arrangemanget med lunch i bufférestaurangen. I vår paket ingick frukost, lunch och middag hela veckan.

På eftermiddagen hade alla läkarundersökning. När läkaren fick veta namn på alla piller, lyssnade hon lungorna och hjärtat samt kollade blodtrycket. Därefter kom vi överens om tre olika behandlingar för varje dag (16st).

Utöver behandlingar hade man tillgång till 7 sauna, massor av olika bubbelsits, vattenfall och stora simytor med strömmande vatten. Separat avdelning för morgonsim och sauna. Gymnastiksal hade 7 olika maskiner för fritt användning.

Bild: Karaoke på torsdagar. Jussi Markkinen från Kangasniemi visar stilen.

Måndag och onsdag var det dans med en manas orkester. Tisdagar är det bingo och torsdagar karaoke. Det finns skönhetssalong som fixar hår, fingrar och tår. I bibliotek finns böcker på finska, svenska, estiska och ryska.

Utöver de 16 förbetalda behandlingar, kan man köpa så många som kroppen och plånboken tål.

Pärnu är en liten stad som har stora parker med många fina stigar. Långa sandstranden går att promenera nästan året om, men havet är snällast på sommaren. Vi gick cirka en timme varje dag. Jag ritade en ny karta över Pärnu centrum från Viiking till den nya saluhallen. Vi gick längs småbåtshamnen och genom de nya stora butikerna på norr. Naturligtvis stannade vi i Söörikubaar som har de världsberömda munkar till kaffet.

Bild: Viiking har de godaste ölen från Estland. De flesta är mörka som porter.

De många sauna pressar ut vätskan från kroppen, men Viiking pub återställer balanser på bästa möjliga sätt. Jag brukade simma, sitta i sauna, simma, sitta i bubbel, simma, nästa sauna, tills jag hade besökt alla sauna.

Här vistas alla inomhus 23 timmar per dygn och bekantar sig med flera och flera under veckan. Nu var vi 47 från Sverige (nästan alla finnar), från Finland var det ca 100 och några från Estland. Gemensamt språk var finska, men några äkta svenssons tordes vara med.

Bild: Svenskar Lars-Åke och Ann Junman från Hölö, Sofia på mitten.

Jag träffade gäster från Hofors, Rättvik, Karlskoga, Hallstahammar, Hölö, Solna, Pori, Sotkamo, Kangasniemi, Varkaus, Joensuu och många till. De är bussar som samlar folk till båtar och på andra sidan kör bussarna vidare till Pärnu. Enkelt och bekvämt. Man kan börja snacket redan i bussen.

Någon sa sig vara första gången i Viiking och en berättade att hon har varit där över 30 gånger.

För vår del blir det några andra resor först, men på hösten finns vi med på passagerarlistan till Pärnu igen.

Detta gjorde jag på onsdag. Men alla dagarna var nästan lika avslappnande.

Kl.8.30 Frukost buffé. (Morgon sim och sauna var mellan 6.30 - 7.30, men jag vaknade kl.8.)

Kl.9.30 Sporthallen där finns cykel, löpband, trampmaskin och 4 styrkemaskiner.

Kl.11.00 Vattengymnastik i grupp med ledare (Lemmi) på poolkanten.

Kl.12.10 Massage (överkropp och underkropp varannan dag).

Kl.13.00 Varm eukalyptusbubbel i badkar (varannan dag parafin för rygg, händer och fötter).

Kl.13.30 Lunch buffé. (Alltid förrätt och efterätt, mycket grönsaker och två olika huvudrätt.)

Kl.15 Promenad på stränder och i centrum, kartritning och besök i Söörikubaar för munk och kaffe.

Kl.16.30 Saaga vattenlandet. Mycket simmande, bubbelpooler och många sauna.

Kl.18 Middag buffé. (Anka, hare och små grisar som delikatesser. Kaffe och kakor.)

Kl.20 Saaga vattenlandet. Mycket simmande, bubbelpooler och alla 7 sauna.

Kl.21.30 Pub för vätskebalansen och pratstund med andra gäster.

Tack för sällskapet! Vi ses snart igen.