Språkresa till Suomi

Utlandsresa till Finland för en intensiv lärning av Suomi språket. Under året har vi varit till Gibraltar, Danmark, Spanien, Estland, Turkiet och nu till Finland. Alla de pratar olika språk. Jag hinner lära några ord innan under nästa resa glömmer jag dem. Är det så att kapaciteten i hjärnan är fullbokad i min ålder. Resan till Suomi var arrangerad för Jonna och Heidi. Deras hjärnor är nya och inlärningen effektivare än min.

Foto: Resan har startat och mobilerna fungerar. Sofia o Toivo 12x12år, Heidi o Jonna 32 år.

Jag (Ukki Toivo) och Sofia (Mummo) startade resan genom att sätta oss i Kia. En timme senare mötte vi familjen Fors på Läggersta parkeringen i Mariefred. De hade sprungit lervällingloppet i Gnesta och deras bil var full med priser. (Tur att det hade funnits tvättmöjligheter efter avverkat lopp.)

Avskedskramar innan Tiina och Peter körde de sista kilometrarna hem. Vem som körde? Under de sista 16 månader har Jonna kört och om 8 månader får hon körkort?

Nu satt fyra passagerare i Kia på väg mot Värtahamnen i Stockholm. På Essingeleden märktes att det finns även andra vilka är borta hemifrån. Hela Värtahamnen var nybyggd och den nya bryggan fanns närmare Lidingö. Bilen in i Silja Serenade och trappor upp till våning nio.

Foto: Jonna och Sofia är redan på andra av femrätters middag.

Studieresa genom båten och fika hann vi innan start. Då ville vi vara i hytten för att se Stockholms skärgård genom fönster. Men men, just i morse hade alla klockor vridits bakåt (mot sommaren) och solen gick ner en timme tidigare än igår. Vi såg Gärdet, Slussens inlopp, Globen, Nacka och lite till innan det blev för mörkt.

Shopping och vila innan middag. Då var klockan redan tio och Heidi somnade i hytten. Jag och Jonna firade dygnsövergången i showsalongen med Harri Hylje och Pikku Kippari (våra drinkar).

Natten gick och måndagen den tjugosjätte lyste genom fönster. Utanför började den lilla skärgården framför Helsinki samlas rund båten. Efter frukosten bär vi våra små övernattningspåsar till bilen. I Helsinki letade Kia desperat efter en ledig ruta för parkering. Och lyckades efter en extra sväng. Promenad i stans centrum ledde oss till den berömda domkyrkan som symboliserar Helsinki.

Foto: Heidi, Sofia och Jonna står i vinden mellan Domkyrkan och kejsar Alexander 2.

Vi hittade även Marsalkka Mannerheim, Havis Amanda, Esplanaden, Stockman, Presidentpalatsen och torget så klart.

Kia hade redan hunnit bli orolig om vi skulle hinna tillbaka på den utsatta tiden.

På väg mot västerut använde vi Länsiväylä, som betyder västerleden. Vägen blev mindre och mindre. Till ringväg 1 fanns fyra filer, till ringväg 2 tre filer, till ringväg 3 två filer och därefter en vanlig landsväg fram till Inkoo.

Inkoo är gammal men liten stad vid Finska viken. Före bilen och tågen var strandvägen mellan Turku och Viipuri livligt trafikerad. Det fanns flera slott och värdshus där man kunde äta, övernatta, byta hästar, lämna post, sälja och köpa varor.

Det var lunchtid och restaurangen var full av matgäster. Vi fick fika i ett kabinett för finare folk.

Foto: Jonna och Heidi i Hangö hos Tauno och Leena. Det var intressant att lyssna finska fem timmar i sträck.

Ut till huvudleden och vidare till Tammisaari. Där hämtade jag nycklar till våra rum i Hotel Sea Front.

Sedan fortsatte resan till Finlands sydligaste spets Hanko. Där hade bror min och hans fru förberedd en maffig middag. Jonna bytte om, tog en orienteringskarta i handen och sprang ut. Efter femkvart hade hon kutat genom alla skogar på västra stranden.

Jag hade mycket att berätta och ibland försökte vi få flickorna med i diskussioner.

Det blev kaffe med bullar, tårta och småkakor innan avskedskramar. Det var mörkt när vi åkte tillbaka till Sea Front. Läsa, skriva, titta på TV och dags att sova.

Foto: Leena och Tauno mitt i den stora diskussionen. Svenska gäster bakom sina mobiler.

På morgon var vi ensamma i frukostrummet. Alla andra hade redan lämnat hotell. På vardagar är de flesta övernattare på väg till jobbet.

Mätta tog vi våra jackor och gjorde en dryg timmes promenad genom staden Tammisaari som låg på andra sidan av huvudleden.

Centrum är gammalt med gamla hus och gamla staden, som ligger precis vid stranden, är ännu äldre. Vi såg mindre än 20 personer och många av husen var till salu. Jobbtillfällen samlas runt Helsinki och där bygger man nytt hela tiden. Den största turistattraktion, utöver gamla staden, är konditori Karl De Mumma.

Foto: Mitt i Tammisaari centrum framför Stadshuset visar Heidi och Jonna varandra sin uppskattning att ha en syster med på resan.

Raka vägen till Salo och där upp till motorvägen. Finska vägverket håller vägarna i bra sikt och redan klockan ett anlände vi till Turku. Ett par timmar på studievandring i city.

Torget och saluhallen först och sedan Hansa. Då vet man vad Turku går för.

På torget finns potatissäljare i långa rader. De säljer även rotsaker. På andra raden säljs frukt av olika sort. Där hittar man även svamp, lingon och tranbär. Sedan kommer man till raden där det finns fisksäljare och på fjärde sidan säljer man kaffebröd. Det är nog den största i Norden. Men ännu säkrare segrare är saluhallen. Om jag börjar beskriva det, får du reseberättelsen att läsa någon gång på vårkanten.

Vi gick till hotell Tuure och hämtade nycklar.

Kia hittade lätt till Martinkatu där min bror Martti och hans fru Arja bor. Redan på gården kändes matlukt då en stor lax låg i en röklåda utanför trappan. Innanför dörren var det Calle som hälsade först, hau hau. Efter kom leende Arja och kramandes kunde börja.

Hon ville bjuda mat direkt som sin syster Leena i Hanko. De hetaste nyheterna växlades direkt innan vi attackerade den brungula fisken. Fast jag åt mest Karjalanpiirakka med munavoi.

Foto: Jonna, Heidi, Elsa. Sysslingar har kommit igång.

Lite senare kom Minna med dotter Elsa. De bor i Kaarina och har bara tio minuters bilväg till Mummo och Ukki.

Vi berättade, lyssnade, fikade, skrattade och åt. Efter kvällsmaten körde vi till Tuure och la oss. I morgon skall vi vara på båten redan klockan sju.

Värden i Tuure hade frukost åt oss redan klockan kvart över sex. Det hade varit minusgrader i Turku under natten och höstens första bilruteskrapning var faktum.

På båten Galaxy hade vi familjerum (två rum med dörr mellan). De första timmarna sov mina damer och jag läste Jonnas biologibok.

Under den första rundan på båten handlades parfym och lätt fika.

Klockan fjorton njöt vi av båtbuffé. Därefter hamnade vi i den stora butiken och kom ut med stora kassar.

Innan båten anlände till Tukholma kollades en dansshow i showsalongen.

Från hamnen hamnade Kia under jorden och kom ut först efter Norrtullen (Norra länken).

Foto: Minna, Arja, Martti. Calle sover framför Minna.

Till Mariefred kom resenärer i god tid före åtta och innehållet i kassarna kunde delas.

Flickorna tyckte att resan var bra och lärande, men att lyssna på finska nästan fyra dagar var jobbigt.

Tusen tack till alla inblandade!