Vihonviimeinen virolainen

Me (Toivo ja Sofia) olemme viettäneet monet yöt ja muutamat päivätkin eri Spa hotelleissa matkoilla ollessamme. Olemme uineet ja saunoneet Oulussa, Turussa, Imatralla, Naantalissa, Lappeenrannassa, Sälenissä ja monessa paikassa ulkomailla. Mutta nyt tilasimme matkan Viron Haapsaluun kaikkine käsittelyineen. Siis saavuimme aivan uuteen maailmaan, kun astuimme ovesta Fra Mare Thalasso Spa hotelliin.

Otin pienen varaslähdön jo kotona tutustumalla kohteeseen netin välityksellä. Siispä nousimme taxiin turvallisin mielin kotirapuilta. Rautatieasemalta jatkoimme matkaa bussilla satamaan. Siellä kiipesimme Victoria laivan kahdeksanteen kerrokseen hyttiimme. Laiva alkoi vakaan uurtamisensa kohti Tallinnaa ja me laskeuduimme ravintolaan illastamaan. Hummerin ja härän palat mahassa jaksoimme nukkua aamiaiselle asti. Tallinnassa meitä vastaanotti Finn REI-MAR Resor (matkan järjestäjä) kyltti ja bussi (vai oliko se linja-auto).

Kaluttuja heinäpeltoja näkyi aika paljon.

Parissa paikassa ohitimme lihakarjaa ja kolhoosin rakennuksia.

Uutta asutusta ei näkynyt Tallinnan ulkopuolella.

Matkatoimisto REI-MAR on Reijon ja Marjan liike, jossa heillä on apunaan myös tyttö. Reijo toimi oppaana koko matkan Tallinnasta Haapsaluun. Hän kertoi kaikista uusista ja suurista rakennuksista alkumatkasta ja Virosta loppumatkasta.

Virosta on tullut suomalaisten suosima kohde. Tallinnaan tulee päivittäin laivoja Helsingistä 18 talvella ja 42 kesällä. 90 % turisteista on suomalaisia ja 3 % ruotsalaisia. Maassa on asukkaita 1,3 miljoonaa ja heistä 430 000 asuu Tallinnassa. Maaseudulla näyttää siltä, että ihmiset ovat tyytyväisiä, kun kukaan ei ole käskemässä, kuten kolhoosin aikana. Harvalla pellolla viljeltiin mitään. Heinä sai kasvaa minkä jaksoi, sitten se rullattiin ja jätettään sinne. Viljapeltoja oli hyvin harvassa.

Maan korkeus merenpinnasta on vain muutama metri ja monessa paikassa on tiet ja käytävät korotettu penkalle. Kuvan rantapromenadin kahta puolta kasvaa kaislikko matalassa vedessä.

Sofia kävelee tyytyväisenä pienessä sumussa.

Viron presidentin (Toomas Ilves) juuret ovat Ruotsissa ja hänen vaimonsa Suomessa. EU:n rahoittama moottoritie Tallinasta Pärnuun on esimerkillisen hyvä. Joten tulevaisuus näyttää hyvältä.

Haapsalu oli matkamme kohde. Saavuimme sinne lounasaikaan. Kaupungin oikeudet Haapsalu sai jo vuonna 1279. Tämänpäiväinen asukasluku on 13 000. Kaksi kylpylää pitää kylää jotenkuten hengissä. Asiakkaat näissä kylpylöissä ja kaupungilla ovat lähes sata prosenttisesti suomalaisia.

Tämän pihamaan kuvasin keskellä kaupunkia.

Haapsalussa ja luultavasti muuallakin Vironmaalla, lämmitetään talot puulla. Kerrostalojen seinät olivat nokiset ja rappeutuneet. Omakotitalojen pihat olivat kuten Suomessa 60-luvulla. Liiterit olivat täynnä halkoja talven varalle.

Viron pinta-alasta on 22 % soita ja niistä nostetaan turvetta poltettavaksi.

45 % pinta-alasta on metsää ja siitä 20 % suojeltua. Metsissä vilisee kauris, jänis, villisika, karhu, ilves ja susi. Haikarat viihtyvät maatalojen lähettyvillä.

Me kävelimme kaupungin ristiin rastiin viikon aikana, mutta vain kahdella pihalla näin kasvimaan, vaikka tontit olivatkin suuria.

Ihmiset olivat pukeutuneet siististi kuten suomalaiset. Myös monet asunnot olivat siistimpiä sisältä kuin ulkoa. Johtuiko se naisten ja miesten välisestä työnjaosta?

Haapsalu kaupungin keskustan pääkatu Postitee

Kaskusta oli kuin museo. Vanhat puutalot ympäröivät piispan linnaa. Linnan alue oli suuri ja sitä ympäröi korkeat muurit. Linna oli rakennettu samoihin aikoihin, kuin Haapsalusta tuli kaupunki. Vuonna 1263 piispa muutti sinne, rakennutti linnan ja antoi kaupungin oikeudet.

Vuonna 1712 Ruotsin ja Venäjän siellä sotiessa asukkaita oli vain 100. Sitten Carl Abraham Hunnius avasi sinne mutakylpylän 1825 ja kaupunki alkoi kukoistaa. Rikkaat venäläiset alkoivat viettää lomiaan mutakylvyssä ja sen parantavassa hoidossa.

Haapsalu Tallinna rautatie avattiin vuonna 1905, 1990-luvulla yksityinen osti rautatien ja vuonna 2004 myi ratakiskot.

Asema on nykyisin museona. Asemalaituri on 216 metriä pitkä. Tämä vastasi tsaarin junan pituutta.

Piispan linna ja Toivo

Mennäänpä sitten vihdoinkin itse asiaan, eli siihen merikylpylään.

Fra Mare Thalasso Spa

Molskis ja uimaan vaan. Sellaista se on ollut tähänastisissa kylpylöissä, mutta nyt oli eri ääni kellossa.

9/11 saavuimme Fra Mare hotelliin ja asetuimme taloksi. Lounaan jälkeen menimme yksitellen lääkärin tarkastukseen. Keskustelun kuluessa lääkäri töhersi muistiinpanoja, jonka sitten asiakas vei spa respaan. Illallisen jälkeen sieltä sai sitten koko viikkoa käsittävän aikataulun eri hoitoineen.

10/11 Alkoi ihmisen pehmennys, josta sai nauttia/kärsiä vielä seuraavalla viikollakin.

Hoitoja oli yhteensä 15.

No1. Hieronta käsitti 180cm, päästä jalkoihin mahallaan maaten nenä reiässä. Tuntui hyvältä ja rentouttavalta. 9p. Hieronta aika oli joka päivä 25 minuuttia.

No2. Yrttikylpy suoritettiin ammeessa 37 asteisessa merilevä vedessä maaten ja miedosta musiikista nauttien. Iho tuntui pehmeältä ja raikkaalta. 7p.

No3. Parafiini hoito. Tyyny oli pohkeiden alla ja toinen polvilla tiukasti käärittynä. Parafiini lämmitettiin 80 asteiseksi ja sitten jäähdytettiin 40 asteiseksi hoidon alkaessa. 6p.

Sofia on oppaana kaupunki kierroksella. Samalla vierailimme kotipullaisessa kahvilassa.

Iltapäivällä teimme tunnin kävelyn piispan linnalle. Toista tuntia vierähti spa osastolla. Siellä oli iso uima-allas, laaja poreallas, höyrysauna, suolasauna, kivipolku, ulkoallas, infrapunasauna ja kolme kuivaa saunaa.

Kalorit saadaan näihin kulutuksiin jokapäiväisestä aamiaisesta, lounaasta ja illallisesta.

11/11 Aamupäivällä samoilimme valoradalla tammimetsässä, joka sekin oli terveellinen elämys esittelylehtisen mukaan.

No4. Parafiini hoito. Tyyny oli jalkaterillä ja toinen polvilla tiukasti käärittynä. Parafiinihoito kestää 15 minuuttia. 6p. Hoito on lihaskramppia vastaan.

No5. Koko selän hieronta. 8p. Kovakourainen kauhumuija muusasi vähäisetkin lihakset hajalle. Olo oli kuin jauhelihalla, kun viimein sain vedetyksi nenän ulos reiästä ja juostua käytävään.

No6. Suolakammio 30 minuuttia. Kammiossa, joka oli paksun suolan peitossa joka paikasta, istuttiin lepotuolissa ja hengitettiin ilmassa leijuvaa ohkaista suolanpölyä. Basillit kuolee ja lima irtoaa. 4p.

Suurmiehet Toivo Hoffrén ja Tšaikovski tapaavat rantakävely reitin varrella.

Kaikki asiakkaat Fra Maressa ovat suomenkielisiä, 95 % Suomesta ja 5 % Ruotsista. Aivan sopivasti porukka oli puheripulin omistavia, joten juttua riitti istuipa kenen viereen tahansa. Melkein kaikki olivat eläkeläisiä.

Yksi porukka tuli Kittilästä linja-autolla Aavasaksan ja Kemin kautta Tampereelle, jossa he yöpyivät. Välillä kyytiin tuli muutama lisää Kiirunasta. Matkaan kului kaksi päivää, josta 23 tuntia linjurissa.

12/11 Hoidot olivat järjestetty niin hyvin, että minulla ja Sofialla oli hoidot suunnilleen samaan aikaan, joko aamupäivällä tai lounaan jälkeen. Joka päivä ehdimme tehdä yli tunnin kävelyn (josta tosin vähän kului kahvilassa pullan kimpussa).

No7. Hierontaa persposkista varpaisiin. Hellää ja varovaista käsittelyä, mikä eilisen jälkeen tuntui hyvältä. Silti reidet, pohkeet, jalkapohjat ja varpaat tuli hyvin hoidetuksi. 8p.

No8. Suolakammiossa täytyi yrittää rentoutua taustamusiikin hyräillessä. Suolan hajua, makua taikka vaikutusta hengityselimiin oli vaikea todeta. 3p.

No9. Valoterapia 30 min. Valoisassa huoneessa yrttiteetä juoden. Lepotuolissa katsellen vuorokauden aikoja. Vastasi Pohjolan valoisaa vuorokautta. Rauhallista musiikkia. 5p.

Silmien tarkastuksessa sanoivat, että käyttämäni silmälasit ovat hyvät, eikä uusia tarvitse tilata (paineet 10 ja 11).

Kohta perillä meidän paikassa. Fra Maren ja Keskustan polku kulki rautatiemuseon kautta.

Päivän täytteeksi kävelimme kaksi tuntia kahvilan kautta, läträsimme spa osastolla toista tuntia ja kun lisätään vielä ruokailu sekä rupattelu Ullan ja Oton kanssa niin kello osoitti jo yli 22.

13/11 Sofialla oli pari erilaista hoitoa, mitä minulla. Hänellä oli pari kertaa mutakylpy, mikä on se alkuperäinen hoito. Muta nostetaan Haapsalun lahdesta, joka on vain joutsenen kaulan syvyinen. Hoidossa levitetään 40 asteista mutaa 5cm paksulti altaan pohjalle. Siihen asiakas laskeutuu selälleen alastomana. Sitten levitetään mutaa mahapuolelle ja jaloille. Vain naama ja sydämen kohta jää paljaiksi.

No10. Yrttikylpy tammenuute vaahdossa. Hyvä tuoksu ja rentouttava olo himmeän musiikin mukana. Kylpyjen kesto oli 15 min. 8p.

No11. Parafiini hoito. Tyyny oli jalkaterillä ja toinen polvilla tiukasti käärittynä. Lämmittää mukavasti ja musiikki nukuttaa. 6p.

No12. Selkähieronta. Löysi muhkat ja pahkat sekä pehmensi ne ilman että tarvitsi irvistellä. Paras hoitaja kaikista ja saa täydet 10p.

Kuva parvekkeeltamme. Nuo lepotuolit lasin takana ovat kaakelista ja niissä on lämpö sekä musiikki.

Lisätään vielä nuo 1,5h kävelyä ja 1h spa niin hyvältä tuntuu tämäkin päivä.

14/11 Sofialla oli vielä korvakynttilä hoito. Siinä kynttilän avulla saadaan korvaan alipainetta ja vaikku pulpahtaa ulos.

No13. Suolakammio. Nyt istuin peränurkassa vähän korkeammalla paikalla ja siellä tuntui suola nenässä ja huulissa. 5p.

No14. Yrttiporekylpy laventeli mausteella. Teräviä poreita tuli ammeen joka paikasta ja kun pyöritteli vähän itseään, niin sai hyvää hierontaa samalla. 7p.

No15. Tämä oli vihonviimeinen hieronta, joka ulottui niskasta reisiin. Kinkut saivat kovakouraisen käsittelyn, mutta selässä hyppiminen taittoi yhden kylkiluun rintalastan alta. 8p.

Mustalaismusiikkia illan ratoksi. Kuulimme unkarilaisia rytmejä, mustalaismusiikkia, venäläisiä lauluja ja suomalaisia suosikkeja.

Tänään hoidot olivat keskellä päivää, joten kävimme kävelyllä sekä aamulla että illalla. Niin ja tietenkin spa osastolla toista tuntia.

15/11 Saunoja oli kuusi erilaista, mutta vain suolasauna uutuutena. Siinä olivat penkit marmorista, jotka lämpenivät seinien kautta niin, että saunan lämpö pysyi 55 asteessa. Keskellä olevasta suolakulhosta otettiin karkeaa suolaa, jota hierottiin ihoon ympäri ruumista. Sitten istuttiin tarinaa heitellen 15min ja mentiin suihkuun. Paljon käytetty erikoisuus.

Aamu-uinnin aikana tunsin miten uimavoimat ovat karttuneet viikon aikana.

Sinne jäi Haapsalu ja Toivo lähti kotiin Sofiansa kanssa.

Matkalla laivalle pysähdyimme suomalaisille tehdyssä ostospaikassa sataman vieressä. Sieltä ostimme villisikaa kotiin tuomisiksi.

Reissu oli hyvä mukavassa seurassa. Kokea sai monet hoitotavat ja tutustua naapurimaahan sisältä päin. Mutta nahka hartioissa on vieläkin hellä ja vanhat viat taas entisillä paikoillaan.