Fuerteventura

Årets vårresa gjorde vi till den östligaste av Kanarieöarna. Fuerteventura ligger bara 100km från Afrikas kust. Sandstormar från Sahara blåser mängder av sand över havet och den östra sidan av ön har många fina badstränder.

Fuerteventura är den näst största ön i den spanska ögruppen Kanarieöarna.Canary island Map Den är en av de två äldsta Kanarieöarna och dess form skapades genom en rad vulkanutbrott för 20 miljoner år sedan. Den senaste vulkaniska aktiviteten på Fuerteventura ägde rum 4500 år sedan

Puerto del Rosario är huvudstaden. Det ligger 3km norr om flygplatsen.

Vi bodde i Castillo Caleta de Fuste.

Jag valde flyget dit på förmiddag och tillbaka på eftermiddag. På våra många flyg har vi kommit på att byta hotell mitt på dagen. Vi satt längs fram på flyget och hade gott om benutrymme.

Doby: En gubbe berättade till sin kompis högljudd att simpelt folk trängs bakom skynket och har sina max handbagaget på hyllan, men här framme har vi bara plånbok som handbagage.  I verkligheten var det bara 300kr dyrare (fram o tillbaka) att sitta där framme på en sträcka på 4222km.

När vi steg ut från flygterminalen hade solen hunnit värma luften till 25 varma grader.

Bilresan till vårt hus tog bara 20 minuter. Barcelo Castillo

Längs kusten ligger 152 sandstränder med 50 kilometer sandstrand och 25 kilometer med svarta vulkanstenar.

De högsta temperaturerna 27 grader på vintern och 37 grader på sommaren, när ön drabbas av sandstormar från sydväst från Sahara.

Caleta de Fuste Beach, Fuerteventura

Arlanda hade vita moln på himmelen. När planet dök genom molnen vid 400 meters höjd blev det soligt. Vita molnen täckte sikten neråt ända ner till Afrikas kust. När planet passerade Casablanca försvann de sista molntrasorna. Sista timmen ner till Fuerteventura kunde vi se Afrikas kust och jämföra det med TV kartan.

Mitt på dagen landade ett charterflyg var fjärde minut. Logistiken fungerade perfekt och redan efter halv timme stod vi i receptionen på hotellet. ”Gracias por la propina” (Tack för dricks) var de första orden som jag läste på Spansk mark.

Vi bodde i en bungalow på övre våningen. Lägenheten var 54 m2 och hade sovrum och vardagsrum samt ett kök däremellan. På båda sidorna fanns balkong.

På bilden syns vår balkong. Palmer och jättekaktusar växte överallt i staden.

På hela ön växte ingenting naturligt. Allt var planterad. Ändå var det grönt, blommigt och fint på turistområden. Varje morgon sopades gatorna och vattnades blommor och gräsmattor. Utanför området växte absolut ingenting. Bara svarta lavasmulor och hård vind. Vi hade tillgång till fem pooler vilka fanns inom grindar. Till den fina sandstranden hade vi 100 meter.

Även till Castillos centrum hade vi 100 meter fast åt andra håll. Där fanns ca 30 restauranger. Vi hann testa 14 av dessa. De bästa flera gånger. Frukostbuffé åt vi i Barcelo hotell.

Doby: I en restaurang frågades om jag var från Sverige. När jag svarade jakande blev nästa fråga om jag är homo. I fortsättningen svarade jag alltid att jag är från Finland.

Vi låg vid poolen och läste. Inga moln, sol och vind. Temperaturen var 23 grader på dagarna och 17 på nätterna. På Gran Canaria var det 3 grader kallare och på Teneriffa 4 grader kallare än på Fuerteventura. Närheten till Sahara värmer östra sidan av ön.

Det hade byggts ett par kilometer lång gångväg både norr och söder längs stranden. Där kunde man åskåda jordekorrar mellan lavaklumparna, vilka tiggde mat från turister. Myndigheter försökte utrota ekorrar och det var egentligen förbjudet att mata dem.

Doby: Mera nyheter i TV. Ryssland skickar sina militärer till Krim och Sverige till Mali.

Vi promenerade 2-3 gånger dagligen, men näringsintaget vinner ändå och vikten ökar. På lunch och fika försöker vi begränsa kalorimängden, men frukost och middag skulle räcka egentligen för flera dagar. Middag: Dag 1 blev det biff, dag 2 indisk lamm, 3 kinesiska, 4 spansk Paella, 5 havets pizza, 6 portugisisk Piri Piri, 7 spanska 3-rätters, 8 Hare, 9 thaimat, 10 T-bone, 11 oxfilé, 12 engelsk, 13 Paella de marico, 14 Chateaubriand, + Sauvignon, Merlot, Chiraz, Sangria och öl. Den godaste förrätten var thaisoppa. Den godaste huvudrätten var Chateaubriand. Den godaste efterrätten var flamberade jordgubbar. Det godaste vinet var Chiraz. Priset för två varierade mellan 28 och 62 euro. (jmf. i Sverige kostar det 2x, i Finland 3x och i Norge 4x så mycket).

Efter Vasaloppet (svensk kanal syns här) låg vi vid poolen och brände magen. Nu är det inte som förr i tiden att ligga på magen och på ryggen och hela kroppen blev brun. I dagens människa finns de största ytorna på sidorna och man måste rulla som gris på grillstången för att bränna hela kroppen. Det blåser hela tiden. Solen värmer och vinden kyler. Vid poolen och i samhället skyddade byggnader mot vinden, men utanför fanns bara öde mark och där kunde vinden blåsa fritt.

Doby: Ryanair, Norwegian, Finnair, Tuifly och många flera flög över oss till flygplatsen som låg bara fem kilometer norrut. Ändå var de flesta reportrar efter en enda flygplan långt borta i Asien. 39 flyg och 42 fartyg från 12 länder letade där runt Malaisien.

Info: I gamla goda tider fanns reseguidar överalt. De tog emot på flygplatsen. De följde med och informerade i bussen till hotellet. De hade välkomstträff med mera info om platsen. De fanns lite överallt.

I nya goda tider sköter resenärer sig själv. Om man vill äta på flyget, beställ i förväg och betala. Om man vill åka buss till hotell, beställ i förväg och betala. Om man vill se en guide, ring och beställ tid. Detta gör inget för oss som har rest hundra gånger, men det blir svårare för sådana som jag var på min första resa.

Det börjar bli som på Finlandsbåtarna. Biljetten kostar 85kr, men innan du kommer över havet har det kostat dig 2800kr.

En dag tog vi bussen till huvudstaden Rosario. Den ligger fem kilometer norr om flygplatsen. Vi hade dit 12km. Det var inte mycket att se. Ca 1km lång och halv bredd. En staty på mitten och en annan vid kyrkan. Jag satt vid den senare statyn och pratade med järngubben som hade en duva på handen. Det finns gott om duvor i alla platser där människor finns. Den andra vilda djuren är jordekorren, men skiter i alla fall inte på huvudet.

Den äldsta byggnaden var nog kyrkan som hade byggts år 1860.

Doby: OS i Shotsy invigdes en gång till och det var lika mäktigt som på den riktiga OS. Det märktes att Ryssland har Världens bästa cirkus, tivoli, balett och kultur.

Basar kom till byn varje lördag. De hade eget område vid huvudleden. De sålde mest handverk från Afrika. Även hälften av försäljare var svarta. Annars syntes inga svarta någonstans. Sofia hittade en bra solhuvudsak.

Denna lördag var den varmaste dagen under resan och turister samlades i täta flockar på den stora sandstranden som ligger 50m nedanför vår pool. Vi ligger vid poolen då dit har vi bara 50m och solbäddarna bekvämare.

Den bästa tiden för solbadandet är mellan 12 och 15.

Regn kom under två eftermiddagar, men så lite att man kunde vara ute och promenera.

Doby: Enligt rykte börjar Kalla åka skidor för Etiopien.

Turistställe: God mat och varm sol i två veckor började kännas enformigt. Turkiet är bättre då där finns gammalt och intressant historia. Även övriga länder runt Medelhavet bjuder mera att åskåda.

Det är redan torsdag den 13/3 2014 och våra två veckor har rusat fram i tiden. Lite sol, kläder i väskan, nycklar till receptionen och in i bussen klockan 12.20. Halv timme senare köade vi redan på flygplatsen. Där satt jag och fortsatte att läsa min sjunde bok på denna resa.

Det fanns många vackra blommor i Castello. Den gula växte utanför vår balkong. Den gråa kaktusen var nyhet för mig men växte på flera ställen i vårt område. Den orange är morot. Blomma och fjäril fanns på tallriken i thairestaurangen.

Det finns mera bilder och mera att berätta. Om du vill.