Nyheter

2019-12-26

Året är slut och bara minnet kvar.

Året började redan i vintras. Vi har spenderat mycket tid i trevligt sälskap i Finskastugan. Vi har spelat Boule, vi har studerat Engelska, vi har samlats i Bokklubb, vi har haft massor av sammankomster och andra träffar. Jag har varit huvudredaktör i tidningen Katajaiset. Jag har skrivit i RSKL tidningen och hållit veckoprogrammet aktuella i tidningen Ruotsin Suomalainen.

Vi har legat på Spa Viking i Pärnu. Vi har solat ett par veckor i Alanya. Vi har besökt våra norska vänner och bekantat oss med norsk kultur. Vi har varit till Ryssland via Saimaa kanal från Vilmanstrand till Viborg. Vi har varit på en runtresa i Finland, Åbo, St Karis, Nådendal, Tammerfors, Jyväskylä, Valamo kloster, Liperi, Joensuu, Heinola, Järvenpää och Helsinki.

Vi har varit med i Västerås Summer Meet och sett tusentals fina bilar och träffat hundratals trevliga människor. Vi har saktat av farten från år till år de senaste åren. Kroppen blir slöare, hyvudet snurrig och hjärtat slår efter egen vilja. Ifjol miskade jag bokläsning från hundra till nittio och i år miskar tio till. Nästa år blir det bara 70 böcker som jag orkar läsa troligtvis.

2018-12-10
Saara Tapio
Jar har gjort fotoalbum från Saara Tapios minnestund. Fråga efter fotoalbum!

God Jul!

2017-02-19
Vinter
Denna sida uppdateras sällan då nyheterna publiceras på Facebook, Instagram och Twitter.

Fyra gubbar på spåret
Vi var fyra skidåkare från ettusen talet. Men i år hade skidorna vilat på brist av åkarnas kondition. I början av februari lastades alla våra skidor och alla skidkläder i bilen. Färden mot Sälen kunde börja. Lars och Tommy satt där framme och pratade och pratade. Hans-Erik och Toivo på baksätet var lika livliga på sina berättelser. Efter tre timmar blev det lite tystare i bilen och Lars svängde till Sixtens ställe. Där fick vi äta lunch och besöka Sixten Järnbergs museum.

Sista biten upp till Jossivägen var vitt. Vitt på vägen, vitt på marken, vitt på träden men blått och soligt på himlen. Det tog bara en timme innan alla fyra balanserade till spåret. På en timme hann gänget avverka flera kilometer tillsammans längs Myrflodammen.

Första kvällen agerade Toivo och Hans-Erik som kockar. Andra kvällen Tommy och Lars och resten av tiden alla tillsammans. God mat och intensiv träning ökade muskelmassan nästan ett kilo under vistelsen på hög höjd.

Det var många gamla minnen som dök upp när vi diskuterade om våra tävlingsresultat. Det visade sig att flera riktigt bra resultat hade vi glömt. De bästa resultat gjorde vi förmodligen på 70- och 80-talet. Men nu har vi kommit tillbaka till toppen och gjorde kanonresultat på våra gamla skidor på de många fina nyreparerade spåren på Sälen fjällen.

2016-01-09

Året som gick

Vad hände under de gångna 12 månader vilka bildade året 2015.

Vinter var hal på cykel- och gångbanor. Det orsakade vår första resa för året. På Costa de Sol i Spanien var det snö- och isfritt och vi kunde gå så mycket vi orkade. Längsta resan var ända ner till Gibraltar, men då kunde vi sitta i en buss en del av resan. När man kommer hem från en längre resa då märker man att man är hemma och glömmer hala stigar.

Det dröjde bara till Påsk innan vi var ute i den stora världen igen. Då studerades halva Turkiet från Istanbul till Antalya och där mellan Ankara, Kappadokien, Konya och silkvägen.

Väl hemma igen beställdes helrenovering av badrummet och duschrummet. Under maj, juni och juli jobbade fem arbetare i vårt hus och vi själva satt i solstolar i trädgården.

Augusti månaden började och vi åkte till Bornholm med våra norska vänner i bilen. Till första natten hann vi, via Vadstena och Hässleholm, till Ystad. På Bornholm körde vi rund hela ön och studerade öns huvudstad Rönne, där vi bodde under vistelsen. På hemvägen spenderades ett dygn på Öland med övernattning på sö hörnet av ön.

Under hösten målade jag huset utvändigt. Den nya färgen heter Antikgrå, så du vet. Även en redskapsbod finns nu på tomten.

Ut igen, den här gången till Estland och Saarenmaa. Kuressaari är öns stad och där låg vi i en Spa anläggning och simmade. Den andra veckan tillbringades i Haapsalu Spa. Även den vid Östersjön.

Vid skollov bär det mot Finland med dotters döttrar på baksätet. Promenad i Helsinki och Inkoo och vidare till Hangö. Övernattning i Ekenäs samt morgon promenad där innan färden fortsatte till Åbo. En natt där och hem igen.

Sedan var det några julfester med julmat. Med välutspända magar åkte vi till Finland igen. Nu var det Spa anläggning i Ikaalinen som var målet. Där blev det mycket julmat från morgon till kväll och mycket sim där mellan.

Fram till nyår var vi hemma och kunde skåla nya året. Den tredje januari i år var det fjolårets julafton hos oss. Jag sågade av vår tuja och barnen kunde klä det. På kvällen kom tomten, men Kalle Anka tiden sjöng vi själv julsånger med fulla magar.

Nu är det nästa år redan och nya resor i väskan.

2015-12-14

Lucia Heidi

Under hösten har vi varit på två olika ställen i Estland för Spa avslappning och vård. Först i Kuressaari och sedan i Haapsalu på en tiodagars resa.

En vecka senare reste vi med Jonna och Heidi till Finland på en språkresa för att lyssna på finska språket. Det blev en sväng i Helsinki, en fika i Inkoo, en visit i Hanko hos min bror, en övernattning i Tammisaari. På morgonpromenad studerades hela Tammisaari stad. Kia kämpade sedan med lasten ända till Turku för nästa stopp. Där vandrade vi på torget, genom saluhallen och de viktigaste köpcentra. Besök hos min andra bror på andra sidan ån. Övernattning i mitten av staden och på morgonen till båten för hemresan.

Redan i slutet av november började julfirandet och det bara fortsätter. I lördags hade Katajaiset julfest med äkta julmat. För omväxling åt vi idag vietnamesiskt mat.

I förrgår blev vår Heidi Mariefreds Lucia (bilden). Hon fick sedan jobba hela söndagen innan stearinet kunde skrapas från håret.

Nu skall vi fortsätta med julfirandet i Ikaalinens spa. Så småningom börjar vi det nya året vältvättade.

Ha en glad jul och happy årsskiftet!

2015-10-01

Stolpjakten

Läsare på detta sidan är ganska slöa. Det kommer sällan feedback.

Efter förra brevet besökte vi Spanien och Gibraltar när det var så halt på vägar och stigar här hemma att våra dagliga vandringar fick ställas in. Där nere var det sommar med sol och fina vandrings stråk.

Påsken överklappade med vår resa till Turkiet. Ny har vi varit på de flesta ställen i Turkiet. Det bästa är djupt in i landet utanför turist stränder. Jag säger bara Kappadokien och Konstantinopel. Njut av läsning av hela storyn under ”Resor”.

Heidis konfirmation var en glad händelse i sommarens inkomst.

Hela sommaren jobbade fem yrkesmänniskor i våra skithus. Försommaren kröp de i badrummet och resten av sommaren i duschrummet. Förre veckan åtgärdade de det sista arbetsfelen. Bauhaus var huvud entreprenad och timpenning blev 1600 kronor genomsnitt. Elektrikern hade högst, 2300 kronor. (Vem vinner med ROT avdrag?)

Augusti månaden började med en resa till Bornholm med våra vänner från Norge. Även det var värd resan. Ön är liten men turisten hittar mycket sevärd. På hemvägen spenderades två dagar på Öland. Alvar, ruiner, havet och bron gräver många gigabitens minne i kameran.

Resten av sommaren har jag stått på stegen mot husväggen. Färgburken hängde i fiskeväskan som har nu samma nyans som huset. Det blev många stigningar upp på stegen.

1)      Tvätta huset

2)      Skrapa bort lös färg

3)      Måla öppna fläckar med grundfärg

4)      Måla vackert med två olika färg.

Nu åker vi iväg igen. Först SPA resor till Estland och sedan språkresa till Finland.

Njut av höstens färger

2015-01-08

Happy Old Year!

Det gamla året var bra och det nya året blir lika bra. Julen var vi tillsammans hela familjen. Det blev många fina julklappar.

På bilden limmar Isabelle, Heidi och Jonna ihop det puzzel som de fick tillsammans.

Jag och Sofia reste mycket igen. Totalt blev det sju länder utanför Sverige. Men det har du redan läst under ”resor”.

Böcker läser jag fortvarande i samma takt som tidigare. 100st även under 2014. Ungefär hälften på svenska och hälften på finska. Totalt har det blivit över 700 böcker sedan jag blev pensionär. Kom och hämta. Snart är alla rummen fulla av böcker.

När jag skriver detta är det barmark och så har det varit hela vintern. Solen värmer redan så mycket att det är lika bra att börja satsa på en tidig påsk och försommar.

Ha ett Happy Year även i år!

2014-12-01

Estland, Haapsalu

Senaste resan gjorde vi till Fra Mare Spa, som ligger i Haapsalu staden i västra Estland. Fortvarande hämtas all gyttja till de olika spa anläggningar runtom Estland från havsviken utanför Haapsalu. Vi stannade där en vecka och hann med 15 behandlingar av olika typ. Massage var det varje dag. Olika vattenbad, saltkammare, ljusrummet, paraffinbehandling, saltbastu, ångbastu, simbassäng, gym och några till. Vi var 13 resenärer från Sverige, resten av gäster var från Finland.

90 % av turister i Estland är från Finland. Det kommer 19 passagerarbåtar från Helsingfors varje dag under vinter och 42 på sommaren. Det finns 1,3 miljoner innevånare och 450 000 av dem bor i Tallin. Tallin växer jättefort och där finns många stora internationella bolag, men utanför Tallin står tiden stilla.

Mitt i Haapsalu finns rester av gamla biskopsslott, som byggdes redan på 1200-talet.

Under året har vi varit i åtta länder. Alt finns skriven på ”Resor” sidan. Om det är skrivet på finska, då finns bildberättelse på svenska på Facebook och tvärtom.

2014-09-21

Balkan

Så här många verktyg använde vi varje kväll under tio dagars vistelse i Hotell Argocy i Dubrovnik, Kroatia. Ändå hann vi bli bruna av solen och kunniga av Baltien.

Resan började i Montenegro, fortsatte via Kroatien till Bosnien och Hercegovina och tillbaka till Kroatien.

Hela resan kan du läsa på resor sidan.

Här hemma har det lagom. Sverige verkar vara marxistiskt land där alla skall vara lika. Folk har dock rest på utlandet och börjar rösta med egen hjärna.

I Montenegro finns mest rika i hela Europa i förhållande till folkmängd. Det är väl fult att vara rik.

I Kroatien besökte vi en familj som hade bott på samma ställe 500 år. Många generationer.

I B i H besökte vi en rikemans hus som hade haft fyra fruar, vilka vävde massor av mattor.

Nu när regnet kom, kom även kylan och svampar gömmer sig under marken. Vi blockat bara hallon i år. Tur att trädgården ger så mycket att vi klarar nog över vitter. Annars får vi göra en utlandsresa igen.

Ha en bra höst!

2014-07-2014

Tunnellandet Norge. I Norge är det fint och trevligt. Människor är snälla och positiva. Men du skall inte använda pengar där. Betala med kort då är proceduren samma som i Sverige. Kort in, slå kod, OK, klart.

Här några jämförelser ifall du använder pengar. Öl i Sverige 55skr, i Norge 120skr (växelkurs i turistbyrå var 100skr = 78nkr). Stegpannor fem delar (de gula) 500 -> 1200skr (importerad = samma produkt). Restaurang priserna var svårare att jämföra, men lunch 80 -> 200skr, middag 300 -> 500, pizza 90 -> 200. Odlad norsk rökt lax 250skr/kg -> 500skr/kg (viltlax 720skr/kg).

Du kan läsa hela resan på ”resor” sidan.

Äventyret var så underbart att det var värd mycket mera. Det går inte att värdera med pengar. Många och långa underjordiska vägar passerades. Många och fina båtresor upplevdes. Tre olika tåg användes och en bil.

2014-06-10

Skolorna slutade för sommaruppehälle. Det har stått mycket i tidningar hur dumma svenskarna är. I skolan har de olika bokstäver för kunskapsnivå. ABCDEF. A är klokast och F är minst klok. Genomsnitt svensken ligger på E enligt massmedia.

Vilka elever producerar de olika skolorna?

Jonna (på bilden) blev färdigt med grundskolan. Hon gick i engelska skolan och fick A i alla ämnen i slutbetyg. De var 220 från samma skola som slutade nian och alla blev godkända.

Vad är det som orsakar skillnaden? Är det lärare? Är det sällskapet?

Vi som har klarat alla skolor, går i skogen med matsäcken och lyssnar på fåglarna (igår hörde vi göken). Fiskgjusen hade sina ungar hängande på bokanten.

En älg fick flytta sig när vi råkade passera hans sovplats mitt på sankmarken. Räven ropade sina ungar inomhus när farliga människor närmade deras bo. Rådjuren var vana med människan och fortsatte att beta på bondens vete. Skogssvinen låg gömda under små granar.

Men värst av alla var grävlingen som grävde upp o ner vårt trädgårdsland inatt.

2014-04-27

Påskhelgen hade vi långväga gäster från Norge. Vi hade fem trevliga dagar tillsammans. På långfredag deltog de i vår Arosträffen, orienteringstävling. Vädret var soligt och kyligt, men fika i naturen gör det bekvämt i alla fall. Under sena kvällar satt vi rund bordet och njöt av rött lax eller ännu rödare oxfilé med gott vin.

Vi planerade redan nästa sammankomst. Det blir en veckas gemensam resa via Lillehammer till Jotunheimen och vidare över fjordar och genom berg till Bergen. Hemresan går över Hardangervidda till Oslo och vidare till Slåstad.

Planeringen är halva resan. Under arbetet är en resa till Albanien, Makedonien, Bosnien, Kroatien, Turkiet och Finland.

Dessa är öppna till resesällskapet. Meddela ditt intresse.

Mellan påsk och maj fick vi besök av Pekka och Helena Kanste från Finland. Även de skickades in i djupa skogen med karta och kompass. På eftermiddagar gjordes shoppingrundor till både Erikslund och city. Vi fick stryka några aktiviteter

då de hade bråttom till orientering i Finland.

Nu kommer sommar. Temperatur över 20 grader och blå himmel med värmande sol.

2014-01-22

Året verkar bli lika med de gångna åren. Massmedia kritiserar alla makthavare och tycker synd om terrorister. Ibland hittar man vattenpöl och skriver om naturkatastrof. Detta skriver jag därför att jag har varit på flera platser under mina resor och sett situationer i live.

Nu är det undersökt varför Västeråsarna är gnälligast av alla. Det är dialekten. När man bytte en radiopratare då blev det direkt bättre.

När man är pensionär, då har man mycket jobberbjudande. Jag väljer dock de roligaste. Ibland är jag reseledare, ibland mäklare, ibland kartritare, ibland rådgivare, ibland städare (ger styrka), ibland motionär, ibland webmaster, ibland surfare, ibland kock men för det mesta en bokmal.

De gamla böckerna är de bästa. Mina jämnåriga har blivit så gamla, att de ger mig sina böcker. För det mesta byter vi. Loppis och bokhandels böcker sväller på mina bokhyllor. Jag har snart 700 lästa böcker sen pensionering.

Kom och hämta din del!

2014-01-05

Året har gått och det har varit många resor och mycket läsning igen. Vinter började med skidåkning i Harsa för nionde året i rad. Mars månad var vi på Madeira. Maj gjorde vi en resa till södra Finland och besökte många nära och kära. Juli var det dags igen. Då körde vi längs svenska kusten upp och fortsatte ända upp till Sodankylä. Sedan via WOC 2013 i Vuokatti till båten i Helsingfors. September var vi i Turkiet och december i Finland igen. Alla dessa får du läsa på Resor sidan.

På bokfronten var resultat samma som på många tidigare år. Totalt blev det 100 böcker av varierande värde. Jag fick ca 50 gamla bokklubböcker, men de var dåliga alla och fick bara 2-5 poäng av 10 möjliga. De flesta av de bästa var halvhistoriska gamla böcker och halvagentböcker typ Guillou, Follett och Remes.

På bilden sitter vi alla tre bröder vid träffen i december. Jag verkar ta den största platsen, men det beror på mittkroppens välmående.

Året slutades och den nya påbörjades med tre generationer ihop. Julklappar delades under två veckors tid.

Gott Nytt År

2013-10-17

– Höstens färger är i år starkare än någonsin, beroende på den extremt torra sommaren. Nu måste träden dra in all energi från löv

-          25-manna orientering var svensk rekord på misslyckat arrangemang. Resultat har inte kommit än. Det påminner tider före VM 2004.

-           USA har svårt med sin ekonomi, men de vill låna mera. Tur att Putin hjälpte dem med Syrien och det blir billigare för USA nu.

-          Studien visar att när kvinnor blir många på en yrkesgrupp, får gruppen låg status. Lärare och präst var högstatus yrke tidigare.

2013-09-30

– Jag och Sofia solade två veckor i grottornas land, Turkiet. Vi studerade närmare grottorna i Alanya och på ett par ställe djupare i landet. En var droppstens grotta och andra en djup ravin där vatten hade slitit kanterna till olika formationer. Men för det mesta var resan sol, mat och böcker.

– Höstens första frostnatt var i torsdags, men sen dess har plussidan vunnit.

– I Sverige har det inte hänt något nämnvärd under vår resa. Jag kollade BBC nyheter varje dag och det var Kenya, Korea, Ryssland och Tyskland som hade nyhetsvärde.

2013-09-02

– Höstens skörd finns både i skogen, på landet och i frysen.

Svampar behöver mera vatten för att orka komma upp.
– Pensionärer får 100kr skattelättnad.
Pensionen sänks med 200kr.
– Sverige skall stängas, då en obama landar.